BLOG

Archives

ちょっと早いが一年を振り返る

12月 10, 2024

坂牛 卓

研究室はなくならない

12月 9, 2024

坂牛 卓

卓袱会

12月 9, 2024

坂牛 卓

坂牛研のOBOGの作品を展覧してなか日に宴をすることにした。毎年4月のGW前の1週間。場所は神楽坂のアユミギャラリー。来年は4 月 18 日(金)~4 月 23 日(水)。展示希望者は幹事まで。信大は中尾君。理科大は大村君まで。皆様の素敵な作品を待っています。We decided to have a party one day after exhibiting Sakaushiken's OBOG works. One week before Golden Week in April every year. The location is Ayumi Gallery in Kagurazaka. Next year it will be held from April 18th (Friday) to April 23rd (Wednesday). If you would like to exhibit, please contact the secretary. Shindai is Nakao-kun. TUS is up to Omura-kun. We are looking forward to seeing your wonderful works.

濃い図面

12月 8, 2024

坂牛 卓

今日の卒計、修士設計に対する、先輩のレビューを聞きながら思った。皆建築を作る理由の説明に終始している。それは大半が外在的問題だ。建築はある時から社会の産物になった。でも建築を作る正しさは内在的問題に起因してなくていいのか。時代を画す建築は一枚の平面図に表れているものなのだ。図面で伝わる濃密な建築に仕上げてほしいと思う。I thought about this while listening to my senior's review of today's graduation plan and master's design. They all end up explaining the reasons for building architecture. It's mostly an external problem. From a certain point on, architecture became a product of society. But does the correctness of creating architecture not have to be rooted in internal problems? Architecture that defines an era is expressed in a single floor plan. I would like to see the finished building create a rich architecture that is conveyed through the drawings.

表現の意志

12月 8, 2024

坂牛 卓

いつから始たったのか覚えていないが、年末に研究室のOBOGが来て卒計、修士設計を批評する会が行われている。今年も今日15名の先輩が来て優しくアドバイス。昔はクリスマスのころ開催されて厳しい批評が多く、なかなか反映できづらく早めにポジティブなアドバイスをするようになった。I don't remember when it started, but at the end of the year, there is a meeting for alumni of the laboratory to come and critique their graduation plans and master's designs. This year too, 15 seniors came today to give us kind advice. In the past, it was held around Christmas, and the harsh criticism continued, and everyone was unable to recover, so they started giving positive advice early.

表現の意志

12月 8, 2024

坂牛 卓

信大坂牛研

12月 7, 2024

坂牛 卓

神楽坂に集まった信大坂牛研。僕が赴任した時にはM2が二人いた。つまりM1は別の研究室だった学生である。彼らは就職先が決まっていた。二人ともハウスメーカーだったので「悪いけどハウスメーカーの人は取らない」と言ったら一人は就職先を変えたのだが、もう一は変えずにダイワハウスに行った。皆大会社の課長クラスでビックリ。卒業して20年近いから当然か。 Menbers of Sakaushi lab lgathered in Kagurazaka. When I took over, there were two M2s. In other words, M1 was a student from another laboratory. They had their jobs fixed. Both of them were house builders, so when I said, ``I'm sorry, but I don't want to hire a house builder,'' one of them changed jobs, but the other didn't and went to Daiwa House.

卒論

12月 7, 2024

坂牛 卓

大学から送ったダンボール10箱を開けて格闘していると、40年前に書いた卒業論文の初稿が出てきた。 スチュワートさんの容赦ない赤。 4稿目くらいまでは真っ赤になったのを覚えている。彼のような先生は後にも先にも現れないだろう。少なくとも私は失格。 As I was struggling to open the 10 cardboard boxes I had sent from the university, I found the first draft of my graduation thesis. Mr. Stewart's relentless red. I remember being red-hot until about the fourth draft. I don't think there will ever be another teacher like him before or after. At least I'm a failure.

建築を見る技術

12月 8, 2024

坂牛 卓

『建築を見る技術』という本を書いている。建築を類推的に見ることで今まで見えなかった建築を見てみようという本。料理、ファッション、人間、自然、アート、音楽、そして最後は広告。3/15日に晶文社から刊行予定。今朝初校が届いた。冬休みの宿題である。I have written a book called ``The Art of Viewing Architecture.'' A book that lets you see architecture that you couldn't see before by looking at architecture analogically. Cooking, fashion, humans, nature, art, music, and finally advertising. Scheduled to be published by Shobunsha on March 15th. The first proof-reading arrived this morning. This is my winter vacation homework.

即日模型というのをやってみた

12月 7, 2024

坂牛 卓

人間

12月 7, 2024

坂牛 卓

媒介項

12月 6, 2024

坂牛 卓

人は誰かと結ぶ関係の歴史を生きる。その関係にはそれを生み出す媒介項の存在がある。媒介項は関係した相手との関係が良好な場合はあまり振り替えられないが、破滅するとそのきっかけに思いを馳せる。その話を読みながらクライアントを媒介した人や組織や偶然を思い出す。加えて、なんで篠原一男に学び、日建に行き、配偶者が定まり、OFDAを作り、信州大学で教え、理科大に来たのかには全て媒介した人がいたことを改めて思い出す。People live the history of the relationships they form with others. In that relationship, there is a mediating term that creates it. The mediating term is not often changed when the relationship with the person involved is good, but when it falls apart, people think about the trigger. As I read the story, I remember the people, organizations, and coincidences that mediated the client. In addition, I am reminded once again that there was someone who helped me study with Kazuo Shinohara, go to Nikken, find a spouse, establish OFDA, teach at Shinshu University, and come to the University of Science.

本のスペース

12月 6, 2024

坂牛 卓

本棚

12月 6, 2024

坂牛 卓

6メートルの空きスペースを作らないと大学から送られる本が入らない。2階の廊下に3メートル確保。 If we don't create 6 meters of free space, we won't be able to fit the books sent by the university. 3 meters secured in the hallway on the second floor.

早稲田の授業

12月 5, 2024

坂牛 卓

今年も6回、建築家論を早稲田で講義。イントロは自律性と他律性の脱構築、第2回は関係性、坂本一成、第3回は間、伊東豊雄、第4回は間、長谷川逸子、第5回は社会性山本理顕、最後は物、長谷川豪、宇野友明を論じる。家から40分歩いて往復するといい運動になる。This year, I will be giving lectures on architect theory six times at Waseda University. The introduction is the deconstruction of autonomy and heteronomy, the second is relationships, Kazunari Sakamoto, the third is Aida Toyo Ito, the fourth is Aida Itsuko Hasegawa, the fifth is social, Riken Yamamoto, Finally, we will discuss things, Go Hasegawa, and Tomoaki Uno. Walking 40 minutes from home and back is good exercise.

JF

12月 5, 2024

坂牛 卓

来秋バルセロナで篠原一男生誕100年の展覧会を企画している。国際交流基金の助成申請締め切りが12月3日。なんとか提出した。通りますように。 We are planning an exhibition to celebrate the 100th anniversary of Kazuo Shinohara's birth in Barcelona next fall. The Japan Foundation grant application deadline is December 3rd. We managed to submit it. I hope it passes.

スーパースターがいませんね

12月 5, 2024

坂牛 卓

牛肉

12月 4, 2024

坂牛 卓

昨晩こんなものが届いた。今晩6時前に帰宅できたら食べよう。ても遅くなったら、胃もたれしそうだからやめておこう。I received something like this last night. I think I would have eaten it if I could get home before 6pm tonight. But if it's too late, I might feel sick to my stomach, so stop.

不義理

12月 4, 2024

坂牛 卓

ニーチェ

12月 3, 2024

坂牛 卓

思想とは生き方であり言葉は残り滓、生き様の裏付けがない言葉は空虚だとニーチェは言う。その残り滓を甘い知性のオブラートにくるんで書かれた本がなんと多いことかと著者は嘆く。僕の言葉は生き方になっているのか。実のない空虚と堕していないのかよくよく考えないと。 Nietzsche says that thought is a way of life, words are dregs, and words without the support of a way of life are empty. The author laments how many books have been written that wrap up the residue in the form of naive intellectual oblates. Have my words become a way of life? I have to think carefully about whether I am feeling fruitless, empty, and fallen.